4-daagse Picardië vol natuur geschiedenis en cultuur

Gepost door: Kastaar |4op1rij Zedelgem

Heerlijk Picardië vol natuur geschiedenis en cultuur

Traditiegetrouw organiseert “Vier op een rij” tijdens het lange Hemelvaartweekend een 4-daagse (wandel)vakantie; deze maal is de streek van Picardië aan de beurt. Het blijkt een prachtige regio te zijn die ons tijdens gedurende 4 dagen aangenaam zal verrassen. Wat het weer betrof konden we niet klagen, het was een beetje aan de frisse kant, wat winderig maar eens aan het wandelen viel alles zeer goed mee en het bleef droog op een klein vlaagje na. Voor de wandelaars was het zeker van belang want die stapten iedere dag twee trajecten variërend van 6 tot 18 km, voor de niet wandelaars was een alternatief progamma voorzien.

Dag 1 : De vallei van de l’Automne

We vertrekken om 6u30 en na een korte koffiestop rijden wij naar Crépy-en-valois, maar eerst zetten we de wandelaars af die onder leiding van Wim nog 6km zullen stappen voor de middag. Wij worden afgezet in Béthancourt-en-valois in de schaduw van het romaanse kerkje alwaar we voor het eerst onze wandelschoenen aanbinden. De oudheid is hier nog aanwezig; een vestigingsmuur, een kasteeltje en enkele nette huisjes herinneren aan een rijk verleden. Na een paar honderd meter zijn wij al het dorpje uit en onmiddellijk zijn wij getuige van een prachtig zicht van wat ons te wachten staat. In dit heuvelachtige landschap zijn we getuige van machtig mooie panorama’s, het goudgeel bloeiende koolzaad zorgt voor een ongezien kleurenspektakel tussen dat jong lentegroen, machtig mooi en een prentboek waardig. Wij komen toe in Fresnoy-la-Rivière, aan het kabbelende stroompje de L’automne, hier houden wij een eerste picknick eventjes een idyllisch momentje na een prachtige natuurtocht.

Na de middag wacht er ons een serieuze etappe van 15km; een sublieme graswegel klimt gestaag het valleitje uit en brengt ons naar Morienval alwaar de Romaanse abdij meteen opvalt. We rusten even op een pleintje vooraleer we in een wijde boog rond het schitterende gebouw wandelen. We bereiken het gehuchtje “Fossemont” alwaar we beginnen aan de zwaarste klim van de dag. Een onverhard pad brengt ons boven aan een oude kapel die aan de rand van een plateau staat. We draaien ons even om en genieten van een fameus uitzicht dat kilometersver reikt.

Het is leuk wandelen in dit glooiende landschap alwaar er nog een zee van schitterende stapwegels beschikbaar is. Weldra stappen we het slapende dorpje Vattier-Voisin waarna we weerela het kabbelende riviertje “Automne” zullen volgen tot in het volgende dorpje “Pondron”.

Hier rusten we een laatste keer alvorens we het moeras van Feigneux induiken, langs ongerepte wegeltjes stappen we nog 4km tot in het niemendalletje “Le Berval” alwaar onze bus de vermoeide wandelaars zal oppikken.

Terwijl de wandelaars hun namiddagtocht afwerken maken de niet -wandelaars een rondrit in de vallei van de L’automme onder begeleiding van een plaatselijke gids. Deze vallei is bekend want op korte afstand van elkaar staan er maar liefst 35 oude Romaanse kerkjes en abdijen.

Tijdens onze busrit zullen wij ook nog enkele ruïnes van kerken tegenkomen die als het ware midden in een landbouwgebied zij gedropt. Ook een Gallo-Romeins openluchtmuseum met een oude Romaanse tempel en een openlucht theater waar 3000 mensen konden plaatsnemen ontsnappen niet aan onze aandacht. Tevens passeren we de ruines van Champlieu maar de apotheose van deze tocht is de abdij van Morienval die in verschillende fases werd gebouwd. De monumentale torens dreigden om te vallen in het lager gelegen gebied, daarom bouwde men aan de zijde van het koor twee gigantische bogen aan om de toren te stutten. Het was geen overbodige luxe want de brede barst in de muur is daar de bevestiging van. Aan de achterkant in de kerk zijn twee kapellen aangebouwd om dezelfde redenen. In de abdij kerk heel wat imposante beelden en enkele praalgraven. Was de persoon een man dan werden zijn voeten zogezegd ondersteund door een leeuw aan zijn voeten, was het een vrouw dan was de steun in de vorm van een hond. Aan de voet van de pilaren zien we veel dierensymbolen die elk hun betekenis hadden zoals bijvoorbeeld een kikker die wijst op de aanwezigheid van ondergronds water. Buiten krijgen wij een betoverend zicht op de abdijtuin en ook een stuk van het abdij gebouw.

Na ons terug verenigd te hebben met de wandelaars komen wij aan in ons hotel Campanile waar wij de volgende dagen zullen vertoeven. Een mooi ogend vakantieverblijf als het ware want de hotelkamers zijn als het ware aaneen gebouwde chalets.

Dag 2 : Le pays Laonnais

Niet-wandelaars

De volgende dag gaan wij een flinke busrit maken terug door dat bekorende landschap, met tal van kleine dorpjes en kerkjes in het “land van Laon”.

Begeleider van dienst voor deze dag zijn Guido en Luc, zij zullen de wandelaars begeleiding op hun twee wandellussen.

De niet wandelaars kregen een apart stuk donkere oorlogsellende vast te stellen, zij belanden trouwens in Caverne Du Dragon, door de Duitsers het drakenhol genoemd. Aanvankelijk waren dit steengroeven, maar gedurende 1914-1918 afwisselend door Fransen en Duitsers ingenomen. Als wij het platform betreden hebben niet alleen een correct beeld van de streek, maar komen wij onder de indruk van de omvang. Op enkele informatieborden krijgen wij een overzicht van het slagveld naar het westen en het zuiden. Na de Fransen richten de Duitsers het in als een complete commandopost. Zij voorzagen zelfs de grotten van elektriciteit. Wij mogen afdalen in de grotten en stappen door de leefruimte, de slaapplaatsen, een hospitaal en kapel, en de commandozaal. Het is amper in woorden te brengen welke taferelen zich hier afspeelden; echt gruwelijk. Hygiënische omstandigheden beneden alle waarden, enkele zware kwetsuren waren na amper zes dagen geïnfecteerd, het was soms zo erg dat elektrische schokken werden toegepast om de mensen uit hun lijden te verlossen. Al die doden, de daverende rotsen onder de druk van de zware bombardementen boven, de angst en pijngeluiden door elkaar zorgden ervoor dat ook mensen krankzinnig werden. Het voedsel dat zij hadden moesten zij extra verbergen of de ratten waren er mee weg. Als je dit ziet en hoort krijg je het toch koud en blijf je even stil.

Wij hebben intussen de wandelaars terug opgehaald waarna wij in villa Belvedere in Neuville-sur- Ailette worden wij verwacht voor een heerlijke broodmaaltijd. En zeg het maar in het Vlaams hoor, ja wadde het zijn Vlamingen afkomstig uit de streek van Aalst. De villa heeft een vijftal gastenkamers met het nodige comfort in formule Chambre d’ Hote.

Wij kregen een zeer ruim aanbod van brood, ambachtelijke vleeswaren uit de streek, heel wat zeer heerlijke streekkazen en confituren, en het kwam op geen schelletje echt een waardige topper. Na de lunch zijn de wandelaars terug de natuur in, en de niet wandelaars krijgen een bezoek aangeboden in Laon. Het is de hoofdplaats van het departement van de Aisne en bestaat uit twee grote delen, de benedenstad en de bovenstad. De bus zet ons af vlak voor het centraal station. Vroeger verbond een tandradspoor de beide delen nu is het een modern snel kabelspoor, de rit duurt 3 minuten en dertig seconden en om de vijf minuten kun je heen en terug. De bovenstad wordt gedomineerd door de indrukwekkende kathedraal Notre Dame gebouwd van 1150 tot 1235. De torens zijn versierd met ossen die in de 12de eeuw de bouwstenen van de steengroeven naar boven brachten uit de steengroeven naar de bouwwerf. Van op de hoogte krijgen wij een machtig panorama op de benedenstad. Later zullen wij nog met een toeristisch treintje de bovenstad gaan verkennen. Terwijl het treintje over de eeuwenoude kasseien dokkert genieten wij weliswaar schokkend van al de schoonheden en oudheden, in al die oude smalle straatjes, maar het is wel de moeite.

Wandelaars

's Morgens starten we in het dorpje Neuville-sur Ailette met Guido op kop want deze had voor de wandelaars een mooi parcours uitgestippeld, aan de natuur zeker geen gebrek. Na een fikse klim werden we al vlug getrakteerd op een fraai vergezicht. Even later langs de zijkant van het daar gelegen Center Parcs wandelden we langs d'etang l'Ailette en dat er vis in zit werd er bewezen want we waren getuige van een vangst van een kanjer van een karper van zeker rond de 8 a 9kg. Na een lus van een zestal km waren we terug aan de startplaats waar er een lunch werd voorgeschoteld met onder andere zelfgemaakte streekgerechten. Na de middag vervolgden we onze wandeling langs een zeer mooi wandelpad over een moerasgebied. Even later bereikten we “Le Chemin des Dames”,een gebied waar gedurende  WO I fel werd gevochten en hele dorpen zijn verdwenen. Zelfs Napoleon heeft vroeger deze streek onveilig gemaakt, hij stond er zelfs nog op de uitkijk. Op het “plateau de Californie” werd er nogmaals aan herinnerd hoe er werd gevochten bij wijze van informatieborden langs de weg. Op een splinternieuw platform van 28m hoog kon je heel het gebied aanschouwen, slechts een 9-tal hebben de klim gedaan. Na nog een fikse boswandeling met enkele vochtige plekjes kwamen we aan de ruïnes van de abdij van Vauclair wat ooit eens een prachtige site moet zijn geweest en die vanaf 1134 tot nu een hele geschiedenis achter de rug heeft van glorie,revolutie,oorlog tot ruïne.

Dag 3 : Compiegne – Pierrefonds-Vic-sur-Aisne

De niet wandelaars krijgen een vrij bezoek aan Compiegne. Het beschikt over een prachtig marktplein en stadhuis met een zeer mooi park en heel wat historische gebouwen. Het kasteel Imperial was eigenlijk een Koninklijke residentie. Voor het paleis staan wij op de place General De Gaulle, wat meteen ook de startplaats is van de wielerklassieker Parijs - Roubaix. Wij gaan even langs de marktkramen want het is marktdag. Wat opvalt is dat de kleding qua mode een beetje achterkomt dan bij ons. Maar voor groenten, vlees en vis zijn zij dan zeer goed. Op de middag komen beide groepen terug samen en op een parking in Pierrefonds benutten wij ons middagmaal in open lucht en gerieflijk, want in de kofferruimte van de bus zaten stoelen en tafels, gelukkig viel het weer mee.

In de namiddag staat er een bezoek geprogrammeerd aan het imposante kasteel van Pierrefonds. Het is een zeer groot fascinerend bouwwerk met grote zalen en prachtige kunstwerken zijn er te bewonderen.

Als wij onze verblijfplaats oprijden zijn wij niet alleen, want op de parkings staat een complete beroepsrennerploeg met alles erop en eraan. Het is de wielerploeg van Le Pomme Marseille die deelneemt aan de ronde van Picardië.

Wandelaars 25km

' s Morgens starten we onder leiding van Ivan in het dorpje Hautefontaine. Na het dorpje te hebben verlaten stappen we weer de weidse natuur in tot we het dorpje Chelles doorwandelen waarvan men kan denken dat de tijd is blijven stilstaan . Via een afwisselend parcours en na het dorpje St- Roilaye kregen we een stuk voorgeschoteld waar Compiegne rijk aan is. Eens in het toeristisch dorpje Pierrefonds werden we beloond op een zicht van één van de mooiste kastelen van die regio. Na de lunch vertrokken we naar Tartiers waar onze namiddagwandeling startte. Eens het dorpje achter ons kregen we opnieuw een vergezicht aan natuur wat deze streek te bieden heeft. In het dorpje Nouvron-Vingré kon je al zien dat de bewoners ieder stukje benutten door ruimtes die werden uitgehold in de natuurlijke rotsen. Aangekomen in Confrécourt vind je de stille getuigen terug waar eveneens een harde strijd werd geleverd in WO I, een gebroken kruis als monument aan al wie daar het leven liet met even verder de ruïnes van de Bénédictineboerderij die vernietigd werd door de Duitse troepen in 1914 . Even verder heb je een voormalige steengroeve die toen werd gebruikt om een 400-tal gewonden te verzorgen en een onderkomen te verschaffen. Na nog een fikse wandeling in de natuur en langs de rivier de Aisne komen we aan in Vic-Sur-Aisne waar we in een plaatselijke cafe “l'Etoil”  een drankje werd genuttigd.

Dag 4 : Picardisch Zwitserland + Noyon

De niet wandelaars rijden naar de “ Clairière de l’armistice”. Het is de open plaats in het bos van Compiegne; wereldberoemd want hier in een treinwagon werd het einde van de grote oorlog getekend. Hier zijn wij op de plaats van het gebeuren, een oude tank, een veldkeuken een paar kanonnen en vele gedenkstenen in een perkje als eerbetoon aan alle gesneuvelde soldaten uit de verschillende oorlogen. In het museum binnen staat een replica van de luxewagon van Wagon Lits. In de verlichte wagon zie je het meubilair en de plaatsen met naambord van de generaals die het verdrag tekenden. De originele wagon is het niet want die werd na de ondertekening gedynamiseerd

Na de picknick in open lucht maken de wandelaars nog een wandeling, en de niet wandelaars rijden door naar de cultuurstad Noyon. Hier terug een fascinerend oud centrum gedomineerd door een indrukwekkend groet en stijlvolle kathedraal. En zo wordt het stilaan tijd om huiswaarts te keren.

Twee begeleiders hebben wij nog niet vernoemd dat zijn Willy en Kurt die voor de begeleiding van de niet wandelaars verzorgden, en ook zij hebben ons zeer vele mooie bezienswaardigheden aangeboden.

Wandelaars 22km

Voor onze laatste dag waren Chris en Annemie verantwoordelijk voor de wandelaars. We startten in het dorpje Chevincourt en weer werden we getrakteerd op de prachtige natuur. We volgden het circuit de “la montagne du paradis”, met een verscheidenheid aan vergezichten, bebost gebied en holle wegen bereikten we het dorpje Maruil-La-Motte waar de bus ons stond op te wachten voor de pic-nic . Na de middag zetten we onze tocht verder naar Neuville-Sur Resson.  Wat ons opviel was dat de bouwstijl er niet meer Middeleeuws uitzag maar daar zal de oorlog er wel weer voor tussen zitten. Tijdens het overkruisen van de spoorlijn van een aanstormende TGV werd onze groet beantwoord met een luid getoeter door de machinist wat gewoon machtig was om mee te maken. Na verder de mooie natuur te bewandelen zijn we aangekomen aan ons eindpunt in het dorpje Boulogne-La Grasse waar onze 4-daagse ten einde liep.

Met deze wens ik nogmaals iedereen te bedanken die aan de voorbereidingen heeft meegewerkt, zowel voor wandelaars als niet wandelaars, VAN HARTE BEDANKT !!

En misschien tot volgend jaar in,,,,,,,,,,,,,?