Speciale herdenkingstocht 100 jaar grote oorlog

Gepost door: Kastaar |W.T.C. Nieuwpoort

Nieuwpoort 19-10-2014

Dat Nieuwpoort meerdere malen het decor geweest is van oorlogsgeweld, heeft het wellicht te danken aan zijn strategische ligging. Maar dat de mensen die vele nare gebeurtenissen blijven herinneren is een goed begrip. Want het verscherpt de afkeer van deze gruwelijke feiten, van burgers en politieke leiders om niet meer te hervallen in dergelijke gebeurtenissen.

We zijn er te gast bij wandelclub WTC Nieuwpoort, die ons zal begeleiden langs de herdenkingsmonumenten. We stellen het ten zeerste op prijs de begeleidende brochure Nieuwpoortse Oorlogsgedenktekens Wereldoorlog 1, gratis te mogen ontvangen. Ook de gelegenheid het gloednieuwe museum Westfront te mogen bezoeken aan de gunstprijs van 2 € in plaats van 7 €, voor deze gebaren langs deze weg van harte dank. Achteraf zou blijken dat het museum een echt meesterlijke aanrader is, machtig mooi.

Goed het was eventjes opkijken aan de vismijn naar de grote belangstelling, een 12 tal autobussen, en een pak andere wandelaars vulden het aantal inschrijvingen vlot aan, geen wonder om 13u waren al 2155 inschrijvingen genoteerd en er konden nog twee uur inschrijven ingeschreven worden. Wegens fysieke beperkingen moeten we kiezen voor het 7 km parkoers, goed we zijn er nog bij en dat is het bijzonderste.

We vertrekken richting Kattesas, hier begon het in de nacht van 26 op 27 oktober 1914 werden met dit sas de eerste pogingen ondernomen om de ijzervlakte gecontroleerd onder water te zetten. Karel Cogge uit Veurne, kapitein Thijs en enkele soldaten voerden dit karwei uit, doch de watertoevoer bleek te klein om het plan te laten slagen. We zetten onze weg verder langs de prachtige wandelesplanade langs de havengeul. Op de waterlijn vinden we enkele mooie strandpluviertjes die naarstig wat voedsel aan het zoeken zijn. We verlaten links de havengeul en ontdekken er de Nieuwpoortse vuurtoren van weleer, hij heeft een hoogte van 7,4 mtr een gewicht van 1280 kg en een diameter van 1,5 mtr. Wat later benutten wij in school de vierboete onze rustpost. Na de rust keren wij terug tussen de duinen en de mooie villa’s, we vinden er ook heerlijke wandelduinen en duindreven soms met een aardig golvend karakter maar het is eens wat anders.

Nadien gaan we toch nog eens de zeer nabij gelegen ganzepoot bekijken, deze benaming voor het sluizencomplex van Nieuwpoort is gegeven naar de vorm van het geheel. De talrijke sluizen en waterlopen speelden een zeer belangrijke rol in de onderwaterzetting van de ijzervlakte.

In de nacht van 29 op30 oktober kwam het voorstel van opzichter van de noordwatering van Veurne Karel Cogge om de sluizen open te zetten. Dit werk werdt uitgevoerd door kapitein Fernand Umé, enkele militairen en schipper Hendrik Geeraert voerden het uit. Door dit enkele nachten te herhalen steeg het water tussen de IJzer en de spoorwegberm Nieuwpoort – Diksmuide, de IJzerslag was voorbij. Het was nu stand houden.

De sluizen dienden goed onderhouden te worden, wat voor een groot deel gebeurde door de speciale genie eenheid Sapeurs-Pontonniers genaamd. Ook hiervan zijn enkele gedenkplaten aangebracht.

Na die zijn we enkele lange afstandswandelaars gaan bevragen over hun opgedane ervaring opgedaan tijdens de verschillende tochten en het antwoord was, een zeer mooie en interessant opgezette tocht, en veel dingen ontdekt niet we niet kenden.

W.T.C. Nieuwpoort alvast aan iedereen in de organisatie en medewerkers, ook de medewerking van het stadsbestuur en eventuele andere stadsdiensten, van harte proficiat en van harte dank voor jullie inzet. We hebben zeker een reden om nog eens terug te komen en om nog meer bezienswaardigheden te ontdekken in deze lieflijke kuststad

Hou jullie goed het allerbeste en tot een volgende wandelgelegenheid.