Thuin

Gepost door: Rita |Les roteus Waibiens

4 op 1 rij zorgde voor een rode, slingerende golf in Thuin!!

Op 9 juni 2018 trok onze club naar Henegouwen naar de stad Thuin voor \'de marche de la Thudinie\'
Blije en keuvelende clubgenoten stonden samen op wacht bij parking-Packo voor de aankomst van de VDK-bus.
Na 2 uur konden we aan de klim naar het inschrijvingslokaal beginnen, gelukkig nog altijd met de bus. Nochtans was het een voorproefje van onze  wandeling straks.
Iedereen had al zijn vertier gevonden: hetzij een verkenning van Thuin of een bepaalde afstand om te wandelen. Er moet gezegd dat alle afstanden gretig werden bewandeld. Enkelen kozen zelfs voor de 30 km met daarbovenop nog eens een 4km!!! Chapeau!!!

Velen kozen voor de 20 km al hebben enkelen ook het toemaatje van de 4km erbij genomen.
Wij kozen resoluut voor de 20 km! Al gauw  werden we het bos ingeleid met alle hellingen vandien ...we hadden het al behoorlijk warm al waren we nog maar een kwartier aan het sporten.
We daalden verder naar de Samberbrug die we overstaken om even verder een soort Napoleon op te merken.Wat die daar deed?  geen notie van...We konden ons hartje ophalen in het bos om na een goeie 4 km onze eerste controlepost te bereiken.Vele rode (letterlijk en figuurlijk) wandelaars genoten van eenkopje koffie of een verfrissing en kletsten even bij. In het tweede deel kregen we een golvend parcours met slijkerige plekken te verwerken.In een bebouwde kom kregen we een prachtig huis te zien, jammer dat er niet bijstond waartoe het gediend had. Het zag er nu een gewoon bewoond huis uit..We trokken door een prachtig bos met varens, paddestoelen en mooie lanen.Jammer dat er zo veel slijk lag zodat we zeker nog konden leren slalommen. Er lag zelfs een brugje voor ons, ware het niet dat we er naast moesten lopen want het bouwsel was stuk.We trokken verder naar de volgende  rust waar we de flink kwebbelende Kurt en Juliana niet te zien kregen.Ze hadden een pijltje gemist!!! Het was een primitieve rustplaats waar we gelukkig op het droge onze picknick konden aanspreken. De toiletgang was er andere koek: kijk maar even naar de foto\'s!!!
Een slijkerig pad werd ons deel, samen met enkele stekende muggen. De groep van Wim heeft even verder 2 verloren zielen opgepikt,  Kurt en Juliana hadden er heel wat meer km opzitten! Na het bos kregen we een open landschap te zien met enkele mooi tuinen. Verder kwamen we aan onze volgende rustpost,idem aan de eerste. Kurt heeft er eventjes maar 4 cola\'s achterover geslagen!! Hij  was uitgedroogd... We vonden het leuk om daar ook weer andere clubleden te ontmoeten om dan verder weer enkele kuitenbijters te verwerken. De afdalingen waren ook niet van de poes, ze waren nogal steil.

Maar verder konden we lekker vlak langs de Samber wandelen. Even verder zagen we de wegwijzer \'les jardins suspendus\' of de \'Hangende tuinen\'. Maar van overhangende begroeiing over de muur hebben we niet veel kunnen waarnemen. Moesten ze  in bloei staan zou het zeker indrukwekkender geweest zijn... Daarna trokken we weer een brug over en konden de kerk van Thuin in al zijn glorie waarnemen! Ook enkele curiosa trokken onze aandacht: een supersonische brievenbus lachte ons uit. Verder wandelden we langs het riviertje \'de Biesmelle\' die in Thuin samenvloeit met de Samber. Vroeger stonden hier heel veel molens wat nu een vergeten glorie is... Toen hadden we nog de laatste rustpost bereikt waar we ook de gasten van de 30 en 30+4 km terug zagen. Nog een laatste steile klim en het passeren van een watertoren en we bereikten onze eindpost. Onze voeten werden vlug verlost van de zware schoenen en ze lachten in de lichtere  sandalen....
We waren allen blij dat het zo\'n goed weer was geweest al waren we oprecht opgelucht dat de zon niet te zien was: het was heel vochtig en loom weer! Het was nu al 24graden, met de zon erbij zou dat vonken gegeven hebben!!
Daar genoot iedereen van een goeie pint of verfrissing en de temperatuur steeg weer, figuurlijk dan.
Onze Frederik bracht ons stipt om 16.45u terug naar huis waar hij in Ruddervoorde weer een \'Tournee generale\' ten beste gaf..

Heel voldaan namen we afscheid van onze clubgenoten en waren uiterst tevreden over onze wandeling die op de \'schaal van Marleen\' toch een goeie 8 verdiende!

Dank aan het bestuur om ons deze prachtige dag te willen aanbieden. Dank jullie wel!!