Zeer genietbare haventocht in Zeebrugge

Gepost door: Kastaar |Brugse Metten Wandel

Zeebrugge 22-06-2013 

Ja, het is weer een zomerdag en niet veel soeps om over naar huis te schrijven. Het is zwaar bewolkt, wat winderig en om en bij de 15° en er vallen enkele druppels als wij van start gaan voor de 7de ‘zeehaven Brugge wandeling’ van ‘Brugse Metten Wandelclub’ en kiezen voor het 16 km parkoers. 

Kris kras door enkele straatjes, een fraai pleintje, wat klimmen en wij zijn naar de dubbele kantelbruggen toe, de poort naar zee of naar de haven. Even boven op de brug zien wij de ligging van de Impedance of the Sea. Meteen het grootste cruiseschip dat ooit in een haven van de Benelux aanmeert. Kan 3634 passagiers vervoeren, 15 passagiersdekken, 1817 hutten, 10 restaurants, 22 bars, een theater met 1320 zitjes en 4 zwembaden, as je me now zou je zeggen. Terwijl een ander cruiseschip de Pauline naar zijn ligplaats aanmeert. Wij krijgen ook een zicht op de poort naar de zee. Eens de brug over op links lange rijen containers klaar voor verscheping of vervoer naar hei binnenland of verre bestemmingen, wij worden er even stil van en krijgen zo een klein stukje overzicht van hoe groot de haven is. Het is allemaal simpel begonnen, de onmiddellijke nabijheid van Brugge heeft ervoor gezorgd dat de haven is uitgegroeid tot een belangrijke passagiershaven die jaarlijks 700.000 passagiers verwelkomd. Voor de toekomst heeft men grootse plannen voor de uitbouw van nieuwe ro/ro en containerterminals, en een nieuwe distributiezone in de achterhaven. De haven behoort al decennia tot de belangrijkste zeehavens. Met een ontvangst van 10.000 schepen, 1,7 miljoen nieuwe auto’s, en bijna één miljoen vrachtwagens en meer dan 2 miljoen TEV ( 20 voet containers) behandelt. Niet verwonderlijk dat Zeebrugge de belangrijkste continentale ro/ro haven van niet begeleid vervoer en de grootse autohaven ter wereld is, tevens ook een mondiaal kruispunt voor dagelijkse verbindingen met het verre Oosten. In de achterhaven behandelt men grote volumes stukgoederen, zoals kiwi’s, bananen, fruitsappen en papierpulp. Ook de aardgasterminals van Fluxys, gassco, en interconector zijn van vitaal belang. Dit is maar een gedeelte van het economische hart, dat veel mensen hun broodwinning bezorgd en meteen in zijn achterban veel andere bedrijven laat ontplooien. Goed wij gaan ook nog wat verder wandelen jawel. Als wij het grondgebied Heist opstappen zijn de containers geruild voor lange rijen strandcabines. Wij worden voor het centrum even afgeleid op een duinenweggetje richting Sashull, vertaald betekend deze verhoging van het sas. Het is een natuurpark en meteen krijgen wij een mooi overzicht opgefleurd door de bloeiende roza rugosa, een belangrijke leverancier van vitamine C, maar beter bekend als roze vicé. Langs ons rechterzijde op de verhoogde dijk zien wij een enorm aantal auto’s staan, maar langs de anderzijds is het een uniek mooi natuurdomein, de opgehoogde bodem van de sashull bestaat vooral uit schelpenrijk zand en lijkt op jonge kalkrijke kustduinen. Eventjes de dijk af naar een moerassig gebiedje, en via het loopbruggetje stappen wij door een levende en natuurlijke bloemen tuin, indrukwekkend mooi. We krijgen ook een zicht op de oude vuurtoren met een prachtige kunstzinnige opbouw. In frenetschool de Zeeparel benutten wij onze eerste rustpost. Het tweede gedeelte start richting centrum Heist toe. Nu een poosje later zijn wij de dijk op langs de lange rij strandcabines, die soms een keer onderbroken worden door zeilscheepjes die op het strand aangemeerd zijn en de stalen spankabels van de zeilen tokkelen door de wind op de ijzeren masten, een klein muzikaal intermezzo. Wij bevinden ons op de zeedijk Duinbergen en het is een behoorlijk aangename zeewandeling met heel wat afwisseling, spijtig dat de zon niet van de partij is, komen ook voorbij het Casino van Knokke. Rond de middag moeten wij dan toch even ons regenscherm opentrekken en terwijl wij rond het zegemeer stappen regent het flink door nadat het een poosje droog geweest was. Komen nadien op enkele smalle paadjes tussen de villa’s door en zo belanden wij terug voor de tweede keer in de Zeeparel voor een tweede rustpost. Het laatste gedeelte komt terug langs de dijk en kunnen wij nog de intussen aangemeerde Pauline zien voor anker liggen. Wat later ook de Impedance of the Sar van de maatschappij Oriana. De twee kantelbruggen zijn open, twee enorme mastodonten stevenen naar zee toe wie weet met welke bestemming. Wat later komt er een klein duimpje met achter zich een zeereus, en die kleine rakker trekt die reus feilloos in de sluis een machtig spektakel. En zo naderen wij stilaan het einde van een zeer boeiende, afwisselende wandeling, spijtig van de regen maar daar kan niemand iets aan doen. Maar Brugse Metten Wandelclub heeft nog een heerlijk streekproduct in de aanbieding, in de vorm van een gebakken pladijs, zo een kans moet je ons geen twee keer geven. Wij hebben gesmuld van een heerlijk vers zeevisje, zeer lekker. Parkoermeester, organisatie en medewerkers van harte proficiat en van harte dank voor jullie inzet, hou jullie goed het allerbeste en tot een volgende wandelgelegenheid.